In de jaren twintig was Berlijn het bruisende centrum van de culturele avantgarde. Allerlei kunstenaars experimenteerden met het nieuwe medium film. Berlin – Die Sinfonie der Großstadt van Walter Ruttmann is een absoluut meesterwerk uit die periode. Net als tijdgenoot Fritz Lang (o.a. Metropolis) was Ruttmann gefascineerd door de grootstad. Hij filmde van ’s morgens tot ’s avonds in de straten van Berlijn en monteerde de beelden tot een unieke illustratie van het ontwaken, opleven en weer stilvallen van de stad.
Ruttmanns montagefilm inspireerde het Berlijnse muziekduo TRONTHAIM tot een nieuwe compositie die klassieke pianobegeleiding met elektronische muziek verbindt. Het duo bestaat uit Daniel Dorsch (die eerder al voor Hexenkessel-Hoftheater, Staatstheater Stuttgart, Volksbühne, Gorki-Theater, Hebbel-Theater etc. produceerde) en Sascha Moser (die onder meer met Emigrate, Rammstein, Seeed, Bela B., Peter Fox en Steve Binetti samenwerkte).
Elektronische geluiden botsen met beelden uit de jaren twintig, en deze vreemde synergie geeft Ruttmanns film de moderniteit van een lange grootstedelijke clip. (…) Zelden heeft men zo’n overtuigend geluid bij een stomme film gehoord.
– Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung