Op de vlucht voor het oprukkende Duitse leger belandt Georg in Zuid-Frankrijk. Onderweg heeft hij toevallig documenten in handen gekregen van de verdwenen schrijver Weidel: een manuscript van diens laatste boek, brieven en een visum. Hij wil deze bezorgen aan Weidels vrouw Marie, die in Marseille al weken vergeefs aan het wachten is op haar man. Als Georg echter verkeerdelijk aanzien wordt als Weidel, neemt hij de identiteit van de schrijver aan en hoopt een felbegeerde plek te bemachtigen op een schip naar Amerika.
Christian Petzold maakte een gedurfde bewerking van Anna Seghers’ gelijknamige roman door het vluchtelingenverhaal uit de Tweede Wereldoorlog te plaatsen in een setting die heden en verleden op een ingenieuze manier combineert. De film speelt zich af in Marseille als de moderne havenstad die ze nu is en de oprukkende nazi’s zien er uit als hedendaagse agenten. De digitale technologie bestaat echter nog niet en documenten zien eruit als in de jaren veertig. Deze ‘historische verwarring’ is meer dan een gimmick: het creëert een wereld én een verhaal dat even eigentijds als tijdloos is – van vertrekken, vluchten en het verlies van je identiteit. (bron: Cinema ZED)
* TIP * Wie graag vooraf de roman Transit (1944) van Anna Seghers bespreekt waarop de film is gebaseerd, kan zich inschrijven voor de leesclub en ev. ook het etentje die aan de film voorafgaan!
Naast de […] inspiratiebron Franz Kafka brengt Transit ook het oude Hollywood en met name Hitchcock in herinnering, alsmede de film noir en het traditioneel theater.” ★★★ – Filmtotaal
Petzold [trekt] je een wereld in waarin al die vluchtelingenverhalen, van toen en nu, naast elkaar bestaan. Kippenvel.” ★★★★ – Trouw
“Een ingenieuze, aangrijpende en romantische puzzel van geschiedenis en identiteit, de Tweede Wereldoorlog en hedendaagse vluchtelingen.” – De Filmkrant
Een zware gok: deze Duitse regisseur plaatste een roman uit 1944 pal in de tegenwoordige tijd. Bizar genoeg werkt het. ★★★ – De Standaard
Challenging but rewarding arthouse fare. – The Hollywood Reporter
Petzold [linkt] de huidige vluchtelingencrisis en het verharde politieke klimaat middels een afstandelijke, tijdloze stijl aan het Europese oorlogsverleden. ★★★ – Focus Knack
Christian Petzold creates a Second World War adventure that is not a sentimental costume drama and a contemporary political parable that is not a didactic sermon — and produces a highly entertaining film into the bargain. – Globe and Mail
Petzold [haakt] op intrigerende wijze heden en verleden aan elkaar. – Filmmagie
Een surrealistische invalshoek, die de horror van de bezetting ineens akelig dichtbij brengt. ★★★ – HUMO